Düşünmek Çocuk Oyuncağı mıdır?

Bugün kütüphanedeydik. Sinem’in heyecanı görülmeye değerdi. Bu kütüphane etkinliğini keşfettiğimden beri, hem çocuklarla değişik bir bir şeyler yapmanın zevkine varıyorum, hem de onlar,  bir çok seçenek arasından dilediğince kitap seçebilme özgürlüğünü yaşıyorlar.

Kütüphane ortamında bulunmanın, kitapları karıştırmanın, sayfalarını çevirmenin, sayfalarını çevirip birkaç satır okumanın, iyi ve seçici bir okur olmanın ilk adımları olduğunu düşünüyorum. Neyse ki çocuklarım da, benim  bu düşüncemi davranışlarıyla destekliyorlar. Hatta 1,5 yaşındaki Taylan’ım bile kütüphaneye girer girmez montunu fırlatıp bir köşeye, kitapların arasına dalıyor. O da kendince kitap araştırıyor:)  

 Sinem’e okuyacağım kitabı ben, Sinem de kendi okuyacağı kitabı seçiyor. Bugün seçtiği kitap, Timaş Yayınları Mini Masallar Dizisi’nden ”Bıcırık Todi”, ben de onun için Filozof  Çocuk Dizisi’nden ” İyi ve Kötü Nedir?”i seçtim. İnanın kızıma okumak için aldım ama benim daha çok ilgimi çekti. Kitapta sorular var. Bir de, bu sorular verdiğiniz cevapları sorgulayan sorular. Siz de benim gibi kalıplaşmış cevap yerine çocuğunuza değişik düşünmesi için eleştirel cevaplar vermeye çalışan anne veya babaysanız bu kitap tam size göre diyebilirim.

Kitaptaki sorular:

Aç kalmamak için çalmaya hakkın var mı?

Başkalarına kibar davranman gerekir mi?

Her zaman istediğini yapman gerekir mi?

Annenin babanın sözünü her zaman dinlemen gerekir mi?

Her şeyi söylemen gerekir mi?

Başkalarına yardım etmen gerekir mi?

Sorular basit, cevapları zor, nedenlerini açıklamak daha da zor. 🙂

”Çocuklar soru sorar, her türden sorular… ve genellikle önemli sorular… bu soruları sorduran nedir? Anneler ve babalar bu sorulara yanıt vermeli mi? Neden çocuğun yerine onlar yanıt verirler?

Burada annelerin ve babaların yanıtlarının gereksiz olduğunundan söz etmiyoruz. Bu yanıt elbette, çocuğun kendisini geliştirmesine yardımcı olur. Ama aynı zamanda ona kendisi üzerinde düşünmeyi ve kendisini sorgulamayı öğretmeli, onu kendi özgür iradesini kazanması ve sorumlu bir birey olması yönünde düşünmeye sevk etmeliyiz.”

Oscar Brenifer ( giriş yazısından)

Düşünmek Çocuk Oyuncağı mıdır?” üzerine 2 yorum

  1. Bunları geçen hafta sonu http://evaciton.wordpress.com/2012/02/19/kitap-aliskanligi-2/ D&R’da gördüm ama bana erken gibi geldi. 3,5 yaşıdaki kuzya uygun mudur acaba? Blogunuz enteresan bilgiler içeriyor. Özellikle Matematik konusu ilgimi çekti 🙂 Ben matematik için daha erken diye düşünüyordum ki kızınıza 3 yaşında başlattığınzı okudum. Yuvada da öğreniyorlar mı? Bizimkiler de yuvada İngilizce ve Türkçe olarak sayı saymayı öğreniyorlar, ama henüz o aşamaya geldiklerini sanmıyorum.

    Beğen

    • Merhaba,
      Kızım 3 yaşında kreşe gitmek istemeyince, Anaokulu dergilerini almıştım. Bu dergi 3-6 yaş için. Öyle başladık. Ben çok beğendim tabi kızım da öyle. İlk önce onunla başlarsanız, daha iyi olur. Çocuğun zekasını daha yönlü olarak çalıştırıyor. Pratik Matematik kitapları tabi ki daha ileri aşamada olacak. Sevgilerimle..

      Beğen

Bu yazıya yorum yapmak ister misiniz?

