BİZ MATEMATİĞE BÖYLE BAŞLADIK

Bu aralar Montessori eğitimi kavramı sıkça  karşılaşır oldum.  Merak edip bir araştırayım dedim ve gördüm ki  aslında benim evde yapmaya çalıştığım bir eğitim modeliymiş. Ezberci olmayan, neden-niçin sorularını dilinden düşürmeyen,  yaşamın içinden örneklerle, dokunarak, görerek, yaparak öğrenmeye dayalı ve asıl önemli olan çocuğu iyi tanıyıp, onun öğrenme hızına göre ilerlemek. Bu eğitim modelinin kendine göre eğitim materyalleri var ama sanırım bunların bir bölümü evde kendiniz de yapabileceğiniz ya da yaratıcılığınızı kullanıp benzer materyaller geliştirebilirsiniz. Hem bu yöntemle, çocuklarınıza yaratıcı düşünmeyi somut olarak göstermiş olursunuz. Bir taşla iki kuş misali:) Unutmayın çocuklar sizi taklit eder.

Gelelim, Sinem’le matematik sürecimize… Aslında matematik gibi soyut bir kavramı, somut kavramlar dönemindeki okul öncesi  bir çocuğa, hatta 2,5-3 yaşındaki çocuğa anlatmak zor. Neyse ki Sinem çok çabuk kavrayan ve unutmayan bir çocuk. Zaten ilk dikkatimi çeken bu özellikleri oldu.

Ezbere 10’a kadar saymayı öğrendikten sonra rakamları tanıma dönemine geçtik(2 yaş civarı). Artık hangisi bir, hangisi  beş, hangisi yedi gibi sorularla, kelimeleri, sembollere dönüştürdük. Bu aşamada, somut nesne olarak okey taşlarından yararlandım. Kırmızı  birleri, mavi ikileri, siyah üçleri dizdik.  Sinem’in tabiriyle bakkalcılık oynadık. Evde ne bu bulduysak satılacak, bakkal olarak hayal ettiğimiz köşemize yerleştirdik. Renkli kartonlara, fiyatlarını yazıp hayali müşterilerimiz için satışa sunduk. Ben,Bakkal  anne, Sinem alışverişe doymayan hanımefendi oldu:) Ayrıca çok zengindi. Bir çanta dolusu okey taşı parası vardı.:))

– Hoş geldiniz hanımefendi. Size nasıl yardımcı olabilirim?

-Hımm, ben şu kırmızı bebeği istiyorum. Kaç para acaba?

-Bir bakalım. Etiketinde 5 lira olduğu yazıyor.

-Tamam, alıyorum.

Bundan sonra kasa bölümüne geçiyoruz. Etiketi gösterip beş olduğunu söyledikten sonra okey taşlarından beş rakamını bulup veriyor. Eğer beş yoksa, daha büyük rakam vermesine yardımcı oldum.

-Oooo çok büyük para verdiniz. Buyurun üstü. İyi günler… Gene bekleriz….

-Teşekkür ederim. Hediye paketi yapıp, evime göndere bilirmisiniz acaba?

Sonra poposunu kıvıra kıvıra giderdi.:)

Tabi bu kız çocukları için uygun. Erkek çocukları için trafik oyunu olabilir. Kırmızı ışıkta geçtiği için, kemerini takmadığı için, hız yaptığı için trafik polisi tarafından ceza yazılabilir. Ödemesi de nakit alınır:) Böylece trafik kurallarını da öğretebilirsiniz. Yine bir taşla iki kuş misali:)

Sayıları ezbere bilen, rakamları tanıyan çocuk henüz sayıları kavram olarak anlamış sayılmaz.  Nesne saymayı bilmesi, istenen rakam kadar nesne verebilmesi lazım. Biz bu aşama için renkli boya kalemlerini kullandık.

-İyi günler. Ben kalem alacağım. Lütfen, iki kırmızı, üç yeşil, bir tane açık mavi, bir tane de mor, lütfen.

Bu arada ana renkler pekiştirilip, ara renkler kolaylıkla öğretilebilir. Zaten sizin öğretmenize gerek kalmıyor. Çocuğunuz kendisi öğreniyor. Siz sadece ona fırsat(!) verin. İmkan tanıyın. Merdiven çıkarken basamaklar sayılabilir. Dairelerin kapı numaraları takip edilebilir. Araba plakaları, ağaçtaki kuşlar, kedilerin sayısı… Hepsi matematik öğrenmek için yaşamdan örnekler.

Parmak sayma, ileri doğru sayma, geri doğru sayma da toplama çıkarma  için ilk adımlar.

Çocuğunu gözlemlemek , neyi anlayıp nede zorlandığını iyi anlamak gerekir. Ona göre ara vermek, başka bir oyunla devam etmek, gerekirse beklemeye geçmek… Hepsi ezberci olmayan, çocuk odaklı, öğrenme hızına göre ilerleyen Montessori eğitiminin bir parçası. Meğer, ben farkında olmadan bu eğitimi evde uygulamışım. En azından denedim. Galiba oldu:)))

Bunlar da ilginizi çekebilir:

BİZ MATEMATİĞE BÖYLE BAŞLADIK” üzerine 10 yorum

  1. merhaba benim oğlumda 1,5 yaşındayken 20 parça yapbozu yapıyor, harfleri a yı anne be yi baba şeklinde biliyor, sayı saymayı 7 ye kadar, renkleri biliyordu, klasik okul şarkılarından 6 tanesi ezbere söylerdi, şimdi 3 yaşına 1 ay var ufak tefek toplamı 10 u geçmeyecek sorular soruyor bize, anne iki var üç daha ne eder? gibi,,, antalyada yaşıyoruz, burada iyi denen bir çok pedagog a götürdüm oğlumu, eğitimini nasıl desteklerim diye, neler yapmamalıyım, neler yapmalıyım diye,,, çoğu yaşı küçük hiç bir şey yapmayın o sormadan onu eğitim anlamında yönlendirmeyin dedi, hatta bazıları soruları geçiştirin bile dedi,,, yazınızı okuyunca çok sevindim bende kendi çapımda bir şeyler yapmaya çalışıyordum, ama çocuğumu sadece 40 dk içinde (ki oğlum onu bırakıp giedeceğimi zanneder ve ilk kez gördüğü o insanlar karşısında çokda evdeki gibi davranamazdı.) değerlendirmelerine izin verip söylediklerini doğrumu diye düşündüğün halde çocuğumu kendimden uzaklaştırmaya çalıştığım için üzüldüm. toplumumuzda ki yanlışa ayak uydurduğum için de üzüldüm ve yazınızı okuyunca yaptığım hatayı fark ettim. size çook teşekkür ederim.

    Beğen

    • Gül hanım sizinle facebook sayfamda bu konuyu görüşmüştük yanılmıyorsam. Ben de sizi bilinçli bir anne olduğunuz için tebrik ederim. Çocuğunuzun gelişimini her zaman destekleyin. Sevgilerimle…

      Beğen

    • Merhaba, mail ile ulaşırsanız bir uzman olarak değil de, bir anne olarak yardımcı olmaya çalışırım. Mesela, rakamları öğrenme dışında sıkıntısı var mı? Öğreniyor sonra unutuyor mu? Dikkat süresi ne kadar vb. (miniklerveanneleri@gmail.com)

      Beğen

  2. mrblar bende kızıma sayıları sırasıyla saymayı öğretemiyorum karma karışık sayıyor birde şarkı şiir gibi şeylerde aynı sıkıntıyı çekiyoruz bu konuda ne yapmalıyım.

    Beğen

  3. Merhabalar 3 yaşında kızım var k.Irak’ta yaşıyoruz kızım 20 ye kadar sayabilir ingilizce 12 ye kadar kürtçe sayı sayıyor tüm renkleri biliyor ingilizce de öğreniyor soru sorduğum zaman bana cevap vermiyor bilmiyorum diyip geçiştiriyor sen söyle diyor bildiğini biliyorum ama benimle paylasmayınca çalısıyordum bu arada kızım çok sinirli kendi yas gruplarıyla asla anlasmıyor hersey benim diyor evde tek basına dısardayken tek basına daha mutlu ve kendinden büyükler ile oynadığında daha mutlu nasıl davranmalıyım kendi yapıtlarında zaman gecirmesi için özgüveni de yüksek bir çocuk

    Beğen

  4. Merhaba oğlum 5 yaşını tamamladı. 10 a kadar sayamiyor.öğrenme guclugu var.etrafındaki bütün yaşıtları öğrendi ama oğlum ogrenemedi.

    Beğen

  5. Merhabalar benim oğlum 6 yasinda anasinifina gidiyor rakamlri ezbere sayiyor geri te doğrudan sayiyor yalniz sayilari taniyamiyor odaklanma sorunu yasiyoruz ne yapmam lazim artik kafayi yemek üzere yim ne yaptiysam olmuyor ne olur yardim edin

    Beğen

    • Merhaba, çocuğunuz yaş itibariyle konsantrasyon zorluğu yaşayabildiği bir dönemde. Benim de aynı yaşta oğlum var ve konsantrasyonu gününe bağlı olarak değişiyor:) Dersi eonun için eğlenceli hale getirebilirsiniz. Oğlum dikkat gelistirme kitaplarındaki soruları zevkle çözüyor. Tavsiye ederim. Böyle hem odaklanması gelişir hem de eğlenir.

      Beğen

Bu yazıya yorum yapmak ister misiniz?

