Gökyüzü Neden Mavidir?

Merak eden çocuk soru  sorar. Ancak bazen bu merak duygusunun ortaya çıkması için çocuğa ortam yaratılması gerekir. Mesela çocuğunuza  kitap okumayı sevdirmek  için kitap oku derseniz bunda pek başarılı olacağınızı sanmıyorum. Zaten emir kipindeki cümlelerle veya sadece yapılması gerekeni ifade eden cümlelerle  kimseye bir şey yaptırtmak , hele sevdirmek  mümkün değil. Çocuklar konuşmayı, yürümeyi vb. hareketleri taklit ederek öğrenir. Bu tespitten yola çıkarak kitap okumayı çocuğunuza sevdirmek için ilk önce sizin kitabı sevmeniz ve okuması için de sizin  de kitap okuyor olmanız gerekir.

Bu düşüncelerden hareketle, kızımın genel kültür bilgisinin artması için onun sorduğu soruların yanı sıra ben de ona bazı sorular sorarak o konu üzerinde düşünmeye yönlendiriyorum. Bir önceki yazımda bahsettiğim beyin nasıl birşey, kanımızda ne var gibi kendi merak ettiği soruların cevaplarını birlikte bulduk. Şimdi sıra bendeydi.:)

-Gökyüzü neden mavidir?

-Bilmiyorum!

-Biraz düşün o zaman. Neden mavi görünür?

-Bulutlar mavi olduğu için…

-Bulutlar mavi midir?

-Bazıları… Beyaz da var, gri yağmur bulutları da…

-Demek ki bulutlardan değilmiş!

-????

Kendimizi havanın içerisinde yaşıyormuşuz gibi düşünebiliriz. Yani hava her yerdedir.

-Mesela camları açarız hava içeriye girer  ve temiz hava soluruz.

-Peki camları kapatırsak içeride hava olur mu?

– Evet, yoksa nefes alamazdık!

Yani, hava her yerde var. Hava dediğimiz gaz karışımı aslında renksizdir. Göremiyoruz ama hissedebiliriz. Elini hızlıca salla! Etrafımızdaki nesneleri de güneşten gelen ışınlar onları aydınlattığı için görebiliyoruz.

Güneş ışınları atmosfere girdiğinde atmosferdeki gaz moleküllerine ve toz parçacıklarına çarparak saçılır. Gün ışığı değişik dalga boylu birçok ışından oluşur. En kısa dalga boylu mavi ışınlar atmosferin üst tabakalarındaki küçük parçacılar tarafından hemen saçılırlar. En büyük dalga boylu olan kırmızı ışığın saçılması için çok daha büyük parçacıklara çarpması gerekir.

Gökyüzü açık olduğunda, mavi ışık diğer ışıklara oranla en fazla saçılan ışıktır. Bu yüzden de gökyüzü mavi görünür. Mesela gökyüzü yoğun bulutlarla veya dumanla dolu olduğunda, tüm ışınlar nerede ise aynı oranda saçılır. Bu da gökyüzünün gri renkte görünmesine sebep olur.

Bir de gökyüzünde renk şölenine neden olan ve Kutup Işıkları adını verdiğimiz muhteşem gökyüzü manzaraları var.Kutup yakınlarında ki  bölgelerinde kıştan yaza geçerken saçılan güneş ışınlarının  manyetik alanlara rastlaması sonucu gökyüzü rengarenk görünür.

 

 

 

 

5 yaşındaki bir çocuğa onun anlayabileceği dilde anlatmak zor. Sorularla onu cevaba yönlendirmeye ve mümkün olduğunca basit dilde aktarmaya çalıştım. Kutup ışıklarını da merakını arttırmak için anlattım. Nitekim de başarılı oldum. Çünkü gerçekten çok güzel bir manzara. Öyle değil mi?:)

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Gökyüzü Neden Mavidir?” üzerine 9 yorum

    • Merhaba Meltem hanım. Aslında konusuna göre değişiyor. Bazen ön bilgiden sonra internette bunlarla ilgili resim veya videolara bakıyoruz. Bazen parkta dolaşırken, sohbet esnasında… Nasıl konuya girdiğimi, aramızda geçen konuşmayı yazıda yazdım. Çocuklar o anlamamış gibi görünüyorlar ama bir zaman sonra tekrar o konuyu sorduğunuzda size cevap verebiliyorlar. Yani bir bakıma birikim yapıyorlar.:)

      Beğen

  1. Merhaba Meltem hn.,
    Sitenizi tesadüfen gördüm ve çok beğendim. Özellikle yukarıdaki yazıyı okurken oğlumun (5.5) sorduğu bir soru geldi aklıma ve güldüm kendi kendime…….:):):)

    Eray sorar: Cisimler güneşten gelen ışıkla görünüyorsa güneş sarı olduğuna göre diğer renkler nasıl oluşuyor anne?
    Anne: Önce diğer şaşırtıcı sorularında etkisiyle pes artık diyorum:) Sonra ışık kırılması konusuna birkaç küçük cümle ile giriş ve sonrasında bu konuda yazılmış Tübitak kitaplarından yardım aldık.

    Beğen

    • 🙂 Öncelikle güzel yorumunuz için teşekkür ederim. Çocukların bitmek bilmeyen soruları için bence de kitaplardan yardım alarak en iyisini yapmışsınız. Ben de öyle yapmaya çalışıyorum. Sevgilerimle Güner…

      Beğen

  2. Aylin hn.merhaba,en değerli varlığınız olan Eray’ımızla anınızı paylaştığınız için Miniklerin Annesi(blog yazarımız)adına çok teşekkür ederim .Malesef bu güzel sitenin yazarı ben değilim:( anlık da olsa yazar olduğumu düşündürttüğünüz için ayrıca teşekkür ederim tebessümlerle doluyum şu an…Eray’a öpücüklü ,size de sevgilerimle iyi bir gün dilerim.Miniklerin Annesi size de sevgilerimi sunuyorum…..

    Beğen

Bu yazıya yorum yapmak ister misiniz?

