Çocuklarla Zihin Haritası

imagesZihin haritası, düşünceleri ve kelimeleri, anahtar kelime etrafında toplayıp  organizasyonu kolaylaştırmak, akılda kalıcılığı artırmak, problem çözmede fikirleri ortaya dökmek vb. amaçlarla kullanılan diyagramlardır. 1960’lı yılların sonunda Tony Buzan tarafından geliştirilen yöntem üretkenliği ve yaratıcılığı da artırır. Zihin haritaları hakkında daha fazla bilgiye ihtiyacım var derseniz  tıklayın. 🙂

Tezsiz yüksek lisansımı yaparken bu konudaki bir projeyi yaparken çok eğlenmiştim. Bu edenle ÖRAV’da  bu konuda e-seminer olduğunu görünce hemen kaydoldum. O zaman, bir gün bu yöntemi çocuklara da öğretmek gerekir deye aklımdan geçirmiştim. Aradan aylar geçse de en sonunda bunu da uygulamaya aldım:)

 indirEve gelip kızıma, ” Hoşlanacağın yeni bir faaliyet buldum senin için”, deyince tabi sözüm tamamlanmaya fırsat bulmadan ”Hemen yapalım”, deyişiyle sonlandı. Yani ”Bir anlatsaydım, o kadar kafa patlattım”, demek geldi içimden ama zamanımız çocukları, moda tabiriyle Z kuşağı çocukları maşallah her şeyi çok çabuk kavrıyorlar ama her şeyi de çabuk tüketiveriyorlar.  Neyse, yarın yaparız, sana kağıda basıp da getireyim”, dediysem de başa çıkamadım ve o an  yapabileceği en kolay  konuyu seçerek  kızımın merakını gideriyim dedim. ” BEN BİR KEK YAPTIM”.

Sayfanın merkezine anahtar kelimemiz olan kek yapmayı koyduk. Sonra da kek yapmak için gerekli olan malzemeleri bu anahtar kelimeye bağladık. Sonra kek yapımının aşamaları ile malzemeleri birbirine bağladık. Sonunda kek yapımının resmi ortaya çıktı.

008

İlk deneme için biraz karışık oldu ama sonunda kek yapımını gözden geçirmiş olduk. Zaten kek yapmayı da yemeği de çok seviyorlar. Tekrar kağıt üzerinde görmek pekiştirici oldu.  Arada  sırada, değişik bir faaliyet istendiğinde veya bir konu üzerinde çocuğunuzun düşünmesini istediğinizde veya bir konun öğrenilmesi istendiğinde uygulanabilecek çok güzel bir yöntem olduğunu düşünüyorum.

Çocuklarla yapılabilecek zihin haritası  konuları için birkaç fikir daha:

  • Bir Günüm Böyle Geçiyor” ( Bir gününün nasıl geçtiğini bir resim üzerinde görüp neler yapılabileceği ve zaman, nasıl daha iyi değerlendirilebilir konusu üzerinde fikirler üretilebilir)
  • Ben Sağlıklı Bir Çocuğum. Çünkü…( Çabucak büyümek isteyen çocuklara, büyümekten daha çok, sağlıklı olmanın önemi üzerinde düşündürebilir:)
  • Kardeşimi Seviyorum! Çünkü…( Kardeş kıskançlığı yaşayan çocuklara, kardeşini sevmek için de bir çok neden olduğunu göstermeye yardımcı olabilir.)
  • Sihirli Bir Değneğim Olsaydı…( Çevremizdeki olumsuzluklar ve bunları yok etmek veya iyileştirmek için neler yapılabileceği üzerinde yeni ve farklı fikirler üretmek için kullanılabilir)

Bunlar da ilginiz çekebilir:

Çocuklarla Zihin Haritası” üzerine 6 yorum

  1. Harika bir çalışma 🙂 oğlumun konuşmaya başlamasını dört gözle bekliyorum 🙂 ama anlayabileceği şekilde kek yapmayı bizde deneyebiliriz 🙂 teşekkürler paylaşım için

    Beğen

  2. Bu faaliyeti hemen bu akşam deneyeceğim. Ben de biraz daha değişik bir uygulama yapıyorum. Bir olayın sonucunu anlatırken o sonucun çarpan etkilerle başka ne gibi durumlar yaratabileceğini anlatan egzersizler yaptırıyorum/yapıyorum. Mesela suyu açık bırakırsak ne olur? niye başlıyor, göldeki balıklara, cüzdanımızdaki paraya kadar uzanıyorum 🙂 Yerdeki böceğe basarsak ne olur?, paramızı dikkatli kullanmazsak ne olur?

    Beğen

Bu yazıya yorum yapmak ister misiniz?

