İkinci bir dil öğrenmek, öğretebilmek…

Çok uzun zamandır kafama takılan bir konudur çocuklara İngilizce öğretmek.  Eminim, erken yaşta ana dilinden farklı bir dil öğrenmek, hele ki buna ana dili gibi konuşabilmeyi eklerseniz kat kat fark yaratıyordur çocukların gelişiminde. Sorun, bunun nasıl olacağıdır. Anne-babadan birinin anadili farklı olmasa, o ülkede yaşıyor olmasan,  konuşabilecek birisini bulmak için özel çaba harcamazsan, hani markete gidip derdini anlatmak için zorlasan kendini, taksiciye gitmek istediğin yeri tarif etmek için çırpınsan… Olmadı  komşuna bile onun dilinde bir “günaydın” deyip hal hatırını sorsan, belki bu kadar düşündürmezdi beni. İngilizce bilmek gramer bilmek değil benim gözümde, hele ” this a pencil, elma apple demek, how are you?’nun ne olduğunu bilmek hiç değil. Bir de 5-6 yaşlarında bir çocuğa gramer mi öğretilir? Ama gene de istiyorum başka bir dille haşır neşir olsun. Hazır, İngilizce’ye meraklanmışken, rahatça kitap okumaya başlamışken ve kitapları severken… Öyle kursla, okulla olacak bir şey değil benim gözümde. Öğrenmek için dört duvara, sınırlı saatlere hiç gerek yok.

” Bu dünyada sevdiğin işi yapacaksın… Sevdiğin için, merak ettiğin için, istediğin için öğreneceksin. Yoksa ne kalır geriye okuldan çıktıktan sonra.”

“Ne yapacaksın, evde çocuklarla İngilizce mi konuşacaksın? Zaten, akşam birkaç saatliğine çocuklarla birlikte oluyorsun. Onda da çocuklar seninle farklı şeyler yapmak istiyorlar? Cumartesi desen …çocuklarla etkinlik, pazar…ailecek geçirdiğimiz bir gün.  Ne zaman, nasıl? diyor eşim. Haklı da… Zira, ikinci dil öğreteceğim diye anadilim olmayan ve evde konuşulmayan bir dilde  çocuklarla nasıl iletişim kurabilirim? Çocukların için hiç eğlenceli olmaz.  İşte böyle düşüncelerle ertelediğim bu ikinci bir dille tanışma olayını, kızımın artık kitapları rahatça okuyabilecek düzeyde okumaya başlamasıyla, tekrar gündemime yerleşti. Çünkü ben de Türkçe okuma yazmayı 10 yaşında öğrenmiştim ve bunu kitap okuyarak 2 ayda başarmıştım. Tabi ki şartlar aynı değil. Ben o dilin konuşulduğu ülkede yaşıyordum, en azından biraz farklı da olsa Türkçe konuşuyordum. Bebek nasıl hiç bir şey bilmeden öğreniyorsa o metotla başka biri dili de öğrenebilir çocuklar. Dediğim gibi çevrede İngilizce konuşulmuyor olması işi zorlaştırıyor. Ama denemenin ne zararı var ve ben inanıyorum ki  kızım da başaracak! Oğlum zaten ablasının adımlarından gidiyor.

Untitled

İnternette “We Give Books” adlı siteye rastladım. Bütün çocuklar okusun ve herkes kitaba ulaşabilsin diye kurulmuş bir site. Kitaplar, ingilizce çocuk kitapları ve üye olduktan sonra online okuyabiliyorsunuz. Kitaplar yaş düzeylerine göre ayrılmış. Ben de kızım 5.5 yaşında olmasına rağmen 0-3 yaş kitaplarını, ilk önce çevirisini yapmadan okumayı düşünüyorum.  Hatta bir kaç kere okuyup, kitapta geçen kelimelerin ne olabileceğini kendisinin bulmasını istiyorum. Daha önce böyle bir iki deneme yapmıştım. Fena değildi. Siteyi inceledim, kitaplar çok güzel. Dayanamayıp, dün gece kızıma, yanağına iyi geceler öpücüğü kondururken, ingilizce hikayelerden bahsettim. Konularından  minicik ipuçları verdim. Çok heyecanlandı. Hatta “Kimseye söylemem, anne, sır olur aramazda”, deyip devamını öğrenmek istedi. 🙂 Ah be güzel kızım, zaten hikayeleri  sana okuyacağım. Çocukları meraklandırmak iyi bir taktik.:) Hele okumaya teşvik etmek istiyorsanız.

Bunlar da ilginizi çekebilir:

İkinci bir dil öğrenmek, öğretebilmek…” üzerine 9 yorum

  1. 6 yaşındaki oğlum için bende bazı şeyler yapıyorum amacım en azında kulak dolgunluğu yaşaması…ben eşleştirme kartları aldım ama önce mesela renlerden 4-5 belirledim sonra hayvanlardan 4-5 belirledim göstererek öğretip sonra da ikisini birleştirip söyleyip yerden kartları almasını istedim bunu genişletebilirsin…hem oyun hem öğrenme..ama araştırmama göre ilk önce kelime öğretme sonra birleştirip cümle..kolay gelsin…

    Beğen

  2. Merhaba, CD’ li kitaplar da çok etkili oluyor. Yatmadan hikayeyi okuyup, odada uyumaya geçtiğinde aynı hikayeyi CD’den dinlemek… Daha bir içselleştiriyor sanki çocuklar hikayeyi…

    Beğen

    • Evet,son zamanlarda özel okul sayısı ve anaokul sayısının artmasıyla, okullarda bir adım öne çıkma çabası başladı. Daha çok öğrenci çekebilmek amacıyla velileri ekstra vaatlerle çekmeye çalışıyorlar. Erken yaşta dil öğrenme elbette önemli ve olması da gerekiyor bence. Asıl bunu hakkıylaverebiliyormuyuz, yoksa dediğiniz gibi modayı mı takip ediyoruz. Ben, kendi adıma erken diye düşünüyorum 3-4 yaş için. Çünkü çocuklar o yaşlarda daha anadillerini keşfediyorlar. Ben kafa karışıklığı yaratmak istemedim. Kendi çocuğumu gözlemlediğime göre artık uygun zaman dedim. ( düzgün ve güzel konuşma, okuma yazma becerisi, öğrenme isteği…vb) Tabi dediğim gibi bunlar benim görüşüm.

      Beğen

  3. Bizim ingilizce serüvenimiz çok ilginç bir şekilde gelişti. Minika çocukta yayınlanan thomas ve arkadaşları çizgifilmini çok seven 3 yaşındaki oğlum, thomas minikada pek fazla yayınlanmadığı için internetten açmamı istemişti. İnternette bulduğum thomas ingilizce konuşuyordu. Oğlum oradan izlemeye devam etti. Bir gün tesadüfen oğlumla ingilizce konuşayım dedim, bir kaç cümlemden sonra ‘Anneeee sen thomas oldun, yaşasın ‘dedi:)) benim ingilizce konuşmamı thomasla eşleştirdi. O günden sonra trenleriyle oynarken ben hep thomas tren oluyorum ve ingilizce konuşuyorum, kendisi de diğer karakter percy oluyor ve beni çok iyi anlıyor..bir çok kelimeyi ve cümleyi anlıyor, renkleri öğrendi..kısacası teşekkürler thomas demek istiyorum:))

    Beğen

    • İyi bir fikir..) Öğretmeye çalışmadan kendiliğinden severek öğreniyorlar. Zaten öğrenme tek yolla olmadığından bütün duyu kanallarını kullanarak harmanlayarak başarılı olur diye düşünüyorum. Sesli kitaplar, görüntülü şarkılar, çizgi filmler… Teşekkürler paylaşım için…:)

      Beğen

Bu yazıya yorum yapmak ister misiniz?

