Üstün Yetenekli Çocukların Aile Platformu- Her çocuk farklıdır, özeldir !

Okuyacağınız yazı bir ortak yayındır. Ancak bu bildiriye geçmeden önce, bir hikayeyi paylaşmak istedim. Belki de on kere giriş yazıp sildim.   Bir türlü ifade edemedim, daha pazartesi, kızımın öğretmeni ile görüşme sonrası yaşadığım hayal kırıklığını, iç sıkıntısını. Ne kötü bir şey bir insanın, bir annenin ümidinin kalmayışı.  Fazla söze gerek hikaye hem çok şeyi anlatıyor hem de anlattıkları devede kulak misali. Hikayeden sonra iki annenin seslenişini okuyacaksınız.

imagesCAR506USBir gün ormandaki hayvanlar bir araya gelerek okul açmaya karar verirler. Bir tavşan, bir kuş, bir sincap, bir balık ve yılanbalığı yönetim kurulunu oluştururlar. Tavşan, müfredatta koşmanın bulunmasını istemektedir. Kuş, uçmanın dahil olmasını; balık, yüzmenin dahil olmasını ve sincap, ağaca tırmanmanın mutlaka zorunlu dersler arasında olması gerektiğini söylemektedir…
Bütün bunları bir araya getirip, bir müfredat programı yaptılar ve bütün hayvanların bu dersleri görmesini istediler.
Tavşan, koşu dersinde A alıyor olmasına rağmen, ağaca tırmanmak onun için çok ciddi bir sorundu. Sürekli kafa üstü düşüyordu. Bir süre sonra beyni hasar gördü ve artık eskisi gibi koşamadı. Artık koşuda A almak yerine, C alıyordu. Ve tabii, ağaca tırmanmada ise her zaman zayıf alıyordu. Kuş, uçmada çok başarılıydı, ama sıra toprak kazmaya geldiği zaman, o kadar başarılı değildi. Sürekli gagasını ve kanatlarını kırıyordu. Bir süre sonra, toprak kazma notu hâlâ F olmasına rağmen, uçma notu C’ye düşmüştü. O da ağaca tırmanmakta çok zorlanıyordu.
Sonuçta, sınıf birincisi olan hayvan her şeyi yarım yapabilen, geri zekâlı yılan balığı oldu. Ancak eğitimciler çok mutluydu çünkü herkes bütün dersleri görüyordu. Ve buna “geniş tabanlı eğitim sistemi” dediler.

ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN AİLE PLATFORMU (ÜYÇAP)

Ülkemizde üstün yetenekli çocuk olmak şans mı, şanssızlık mı ve biz kimiz?

Biz üstün yetenekli çocuk annesi olan 2 anneyiz. Üstün yetenekli çocuk yetiştirmenin keyifli anlarının yanında hiç de azımsanmayacak zorluklarını yaşayan kişiler olarak diğer annelere yardım etmek, bilgi paylaşımında bulunmak, sorunlarımıza çözüm bulmak amacı ile bir aile platformu oluşturmaya karar verdik.

Peki neden?

Nüfusumuzun %2′si “üstün yetenekli” kişilerden oluşuyor fakat buna karşı ülkemizde üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik çok az şey yapılıyor.Farklı” olan bu çocuklar doğru anlaşılmadığı ve doğru yönlendirilmediği takdirde çoğu zaman tembel, anormal, yaramaz, dikkatsiz veya yeteneksiz damgası yiyerek eğitimini yarıda bırakmak zorunda kalabiliyor. MEB yeni düzenlemeler ile üstün yetenekli çocuklara destek eğitimi yapacağını belirtse bile, destek eğitim odalarında ve okulların mevcut kadrolarında sıkıştırılmış eğitimler yeterli olmuyor. Buna ilave olarak da resmi kurumlardan gerekli desteği bulamayan veliler çoğu zaman başvurdukları özel kurumlardan da maddi ve manevi zarara uğrayabiliyorlar. Bunu bizzat deneyimlediğimiz gibi birçok velinin de aynı durumda olduğunu üzülerek görüyoruz. Bazı velilerin memnun kaldığı üstün yetenekli çocuklara hitaben yapılan atölye çalışmaları ise genellikle çocuklar için yeterli olmamaktadır. Üstün yetenekli çocuklar için gerekli olan müzik, sanat ve spor alanlarında ise eğitim yok denecek kadar azdır. Facebook grubumuzda üyelerimiz sık sık çocuklarının eğitimlerinde yaşadığı sıkıntıları paylaşmaktadır. Aşağıda bununla ilgili 2 örnek mevcuttur.

Bir grup üyemiz çocuğu ile ilgili şu durumu paylaşmıştır:

Bizim için ödev tam bir kabus. Bugünümüzden örnek vereyim. Sabah elinde “100 adımda bilim” kitabıyla kahvaltıya oturdu. Kahvaltı sonrasında “zihni sinir projeler” kitabını büyük bir keyifle inceledi. Bir proje de kendisi çizdi. Basket kursuna gitti. Geldiğinde çok yorgun olduğunu ödev yapamayacağını söyledi, ancak bu esnada “icatlar” kitabını okudu. Elinde bir kağıt kalem fizik kimya birleşiminden iki proje daha çizdi. Ödevini hatırlattıkça başka başka kitaplar okudu. Sonrasında ikna oldu tek işlem yapmadan matematiği kafasında çözerek sonuçlarını yazdı. İşlem yap oğlum dediğimde tepki gösterdi. Okuldaki mutlu bir anınızı yazın ödevine yok yazdı. Enerji tasarrufuna ilgili ödeve kimyasal formüller kullanarak şekiller çizdi su olmazsa karbondioksit olur kuraklık olur anlamına gelen bir proje çizdi vb… En büyük problemimiz yazı yazmak. Okula düz yazı yazmayı bilerek gitti. El yazısına öğretmeni tarafından zorlandı, tepki gösterdi. Öğrendi ama yazı yazmayı bıraktı. Ödevleri gereksiz tekrarlar olarak görüyor ve sınıfta da yazı yazmayı reddediyor. 10 kıta İstiklal Marşı ezberle ödevini çok sevdi ezbere biliyordum dedi. Tüm kıtaların anlamlarını araştırdı özenle, bir çıktı alıp çantasına yerleştirdi. Osmanlı devletini kimler yönetiyordu sorusuna padişah vezir ve sultanlar yanıtını verdi. Sultanlar kelimesini bir türlü kaldırtamadım, o zaman kadın ya da hatunlar diyebiliriz dedi. Bugün ödev okuması gereken “boz sıpa” kitabını okumayı red etti. Yatarken rahatsız oldu birlikte tiyatrolandırarak okuyalım dedi. Bütün kitabı bana okuttu. Ödevlerinin bitmesinin rahatlığı ile uyudu.

Diğer bir grup üyemiz anaokulunda yaşadığı şu durumu paylaşmıştır:

Oğlum 2 yaşında kendince resim yapmaya başladı. Ancak renkleri öğrenmek konusunda inatçıydı. Sürekli siyah boya kullanıyordu. Renkli yapmasını istediğimde kabul etmiyor bildiğini okuyordu. 3,5 yaşında yuvaya gönderdim. 3 gün sonra eve geldiğinde yuvaya gitmek istemediğini, yuvada kurallar olduğunu, onun özgürlük istedigini söyledi. Özellikle resimlerinde renk kullanması için baskı yapıldığını fakat bunu istemediğini belirtti. Ben de öğretmenleriyle konuştum, oğlumun sürekli siyah tercih ettiği için (giysileri için de geçerliydi) depresif olmasından endişe ettiklerini söylediler. Ama hayır, oğlum mutlu bir çocuktu. Ben renk konusunda ısrar edilmemesini istedim. Zor da olsa format dışı uygulamayı kabullendiler. Gerçi fark etmeyecekti, oğlum kararları konusunda dirençlidir daima. Sonuç olarak siyah boyayla yapılan çiziktirmeler yavaş yavaş muhteşem kara kalem tablolara dönüştü. Halen renk kullanma konusunda hevessiz olsa da özellikle Van Gogh tablolarını taklit etmekten keyif alıyor.

Bu iki örnekte de velilerimiz çocukları için uygun yolları kendileri bulmuşlardır. Bazı çocuklarımızın aileleri ise uygun yolları bulamamakta, sonuç olarak okulda uyumsuzluk yaşayan çocuğun tasdiknamesi verilerek okuldan uzaklaştırılmaktadır. Ne kadar acıdır ki geleceğimiz için bu kadar önemli olan potansiyeller anlaşılamadıkları için harcanmaktadır. Aile ve çocuk hak ettiği eğitimi alamadığı gibi çoğu zaman okul idaresi tarafından kötü davranışa maruz kalmaktadır.

Hedefimiz

Üstün yetenekli çocukların ailelerini bu konuda bilinçlendirmek. Bu şekilde ailelerin eğitim süreçlerine daha etkin katılımını sağlamak, donanımlı , yetkin anne-babalar olabilmelerine imkan vermek. Bununla birlikte verimli, sağlıklı, mutlu ve kendini gerçekleştirebilmiş çocuklar yetiştirmek.

Çocuğumuza zeka testi yaptırdık ve üstün yetenekli çıktı, şimdi ne olacak?

İşin bundan sonrası gerçekten zor, çünkü bu konuda velilerin kafası oldukça karışık. Biz de tam bu alanda ailelere uzmanlarımızla ve deneyimlerimizle yardımcı olmak istiyoruz.

Neler yapacağız?

Şubat ayında ilk veli toplantımızı gerçekleştireceğiz (*). Uzman sunumunun ardından veli sıkıntıları, eğitim süreçlerinde yaşanan zorluklar vb. aklınıza gelebilecek her türlü konuda veli paylaşımları olacaktır. Velilerimizin sorduğu sorular uzman tarafından cevaplanacak ve deneyimler paylaşılacaktır. Toplantılarımız tüm anne-babalara açık ve ücretsiz olacak, isteyen herkes katılabilecektir. Çocuğuna test yaptırmış olan anne babaların yanında bu konuya ilgi duyan, çocuğuna test yaptırıp yaptırmamak konusunda kararsız olan veya sadece destek vermek isteyen diğer anne babaları da toplantımıza bekliyoruz.

Thomas JEFFERSON’un dediği gibi “en büyük eşitsizlik , eşit olmayanlara eşitmiş gibi davranmaktır”.

Üstün yetenekli çocukların topluma faydalı insanlar olabilmeleri için bilinçlenmiş ebeveynlere ve üstün yetenekli çocuklara uygulanan özel eğitime ihtiyaç vardır. Bu aynı zamanda anayasal bir haktır. Bu oluşumda bize destek olmak isteyenleri mutlaka facebook grubumuza üye olmaya davet ediyoruz. Yaşamı farklılıkları ile kabul eden herkesin desteğini bekliyoruz, sevgilerimizle…

Facebook: https://www.facebook.com/groups/potansiyellicocuklarinyakinlari/
Twitter adresi: ÜYÇ AİLE PLATFORMU @UYCAP
Email: flzgnsr@gmail.com

(*) Eğitim yeri, saati daha sonra duyurulacaktır.

Üstün Yetenekli Çocukların Aile Platformu- Her çocuk farklıdır, özeldir !” üzerine 5 yorum

  1. Merhaba,
    Bu iki anneyi ve çocuklarını çok iyi anlıyorum ve bende Sizin gibi aynı kaderi paylaşıyorum,kızım üstün yetenekli bir çocuk ,fakat maalesef bu duruma sevinemiyıorum . Bu tür çocuklar ebeveynler için çok zor,anlayış ve sabır gerektiriyor. Bu konu hakkında öğretmeni ile görüştüğümde kabul etmedi ve norma öğrenci statüsüne koydu.Lütfen öğretmenlere de sesleniyorum bu tür öğrencileri fark edin,yönlendirin,yoksa bu çocuklar harcanak,bunların hepsi birer milli servet ! Maalesef de bahsedildiği gibi ülkemizde bu tür çocuklar için özel eğitim,kurum yok….eksiğimiz çok fazla,yıpranan çocuk ve aile oluyor.

    Beğen

  2. merhabalar.
    Sitenizin takipçisiyim sizi ve çocuklarınızı takdir ediyorum benimde 27 aylık oğlum var yazınızdaki gibi bende zeka testi yaptırıp yaptırmamak konusunda tereddütlerim var seminer tarihini bekliyorum iyi günler

    Beğen

    • Yasemin Hanım, ÜYÇAP facebook grubunda seminer tarihi ile ilgili 22 Şubat 2014 Boğaziçi Üniversitesi diye bir not gördüm. Ayrıntılar için gruba bakabilirsiniz. Test yaptırmak konusuna gelince, şu an ” Yaptırsam ne değişecek ki” diyorum. Kızım 1. sınıfta. Okuma-yazma bilerek başladı. tek otoruşta sayfalarca kitap okuyan çocuğa hala harfler öğretiliyor. Matematik deseniz 100 e kadar saymayı öğretiyorlar, iki basmaklı sayılarla zihinden toplam çıkarma yapan çocuğa. Öğretmeni ile görüştüğümde hepsine okuma-yazma öğretmeye çalıştığını,ikinci dönem daha iyi olacağını söyledi ki bu tecrübeyle sabittir değişen bir şey olmayacak. Kısacası destek yok. Asıl üzüldüğüm konu, benim de desteğim azalmaya başladı. Kızım okuldan ben işten yorgun geliyoruz. Sayfalarca aynı sıkıcı yazma ödevleri var. Zaman yetmiyor.:( O yüzden test olsa ne olur olmasa ne olur. Çocukları anlayacak , onların potansiyellerini merak edecek, araştıracak, kendisini ve öğrencilerini geliştirmeye çalışacak öğretmen lazım.

      Beğen

  3. iyi akşamlar seminere ben de katılmak isterim ben 2 tane ÜZE oğlu olan anneyim.bu konuda eğitim alıyorum sınıf öğretmeniyim.seminerde aktif olarak yer almak isterim

    Beğen

Bu yazıya yorum yapmak ister misiniz?

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s